wydarzenia

Międzyszkolna sieć współpracy nauczycieli

Międzyszkolna sieć współpracy nauczycieli

 

W związku z realizacją rządowego programu Aktywna Tablica, którego celem jest rozwijanie infrastruktury szkolnej oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych, w dniu 27 października 2023 r. powstała „Międzyszkolna sieć współpracy nauczycieli stosujących TIK”.

Z inicjatywy dyrektor naszej szkoły Moniki Heby-Wierzbickiej porozumienie zawarły  trzy gminne jednostki oświatowe: Szkoła Podstawowa nr 1 w Środzie Śląskiej, Szkoła Podstawowa im. Sybiraków w Rakoszycach i Szkoła Podstawowa im. Noblistów Polskich w Ciechowie. Dziękujemy za współpracę Dyrektorom szkół – pani Agnieszce Ambroszko i pani Jadwidze Cielińskiej.

W ramach współpracy w sieci już wkrótce odbędą się spotkania dyrektorów, koordynatorów i nauczycieli szkół pragnących rozwijać swój warsztat pracy  w oparciu o narzędzia TIK.

Szkoły w ramach sieci podejmą działania dotyczące wdrożenia stosowania TIK w procesie nauczania polegające na:

 

a) udziale w co najmniej 3 spotkaniach organizowanych w ramach międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli (każda szkoła będzie organizatorem co najmniej 1 spotkania),

 

b) zorganizowaniu w każdej w szkole, w ramach uczestnictwa w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli, co najmniej dwóch lekcji otwartych z wykorzystaniem TIK w nauczaniu,

 

c) dzieleniu się przyjętymi rozwiązaniami i doświadczeniami z innymi nauczycielami przez udostępnianie w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli, w szczególności opracowanych scenariuszy zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem TIK oraz przykładów dobrych praktyk.

Światowy Dzień Origami.

 

                     24 października przypada Światowy Dzień Origami.

 

       Choć sztuka składania papieru jest domeną Japończyków, to nasi uczniowie świetnie poradzili sobie z dzisiejszymi wyzwaniami.

Klasy młodsze tworzyły cuda z papieru, niektórzy przynieśli książki inni konstruowali własne projekty. Ostatecznie powstały żaby, lody, pierścionki, okulary, statki, samoloty, pieski, koperty i inne.

 

List Dolnośląskiego Kuratora Oświaty DKO

 

                                                                                                       Wrocław 2023-10-09

 

             Szanowni Państwo Dyrektorzy, Nauczyciele i Rodzice!

 

W związku z zapytaniami i wątpliwościami dotyczącymi prac domowych zadawanych uczniom i ich oceniania oraz zasad poprawiania przez uczniów niesatysfakcjonujących ocen informuję, że:

1.     Kwestie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy
w szkołach publicznych regulują:

- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 900 z późn. zm.)

- Ustawa z dnia 7 września 1991 r.  o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2230 z późn. zm.)

- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 373 z późn. zm.)

    2.  Formy pracy uczniów i zasady ich oceniania określa statut szkoły. Jest on  uchwalany przez Radę Szkoły (społeczny organ szkoły złożony w równych częściach przez nauczycieli, uczniów i rodziców), a w przypadku jej braku przez Radę Pedagogiczną.

    3. Zadawanie i ocenianie prac domowych przez nauczycieli jest legalne. Zgodne z przepisami prawa oświatowego szkoły w swoich statutach szczegółowo regulują kwestie zadawania i oceniania prac domowych. Określają także sposób i termin poprawiania ocen niesatysfakcjonujących uczniów (w tym zwłaszcza ocen niedostatecznych), liczbę podejść do poprawy i wagę nowej oceny.

  4. W opinii Rzecznika Praw Dziecka wyrażonej w dniu 8 stycznia 2020 r. praca domowa pełni ważne funkcje dydaktyczne, utrwala wiadomości zdobyte podczas zajęć w szkole, rozwija inicjatywę ucznia, kształci samodzielność myślenia i działania. To trafna opinia, wszak - jak mawiali starożytni Rzymianie - repetitio est  mater studiorum - powtarzanie jest matką wiedzy. Rzecz jasna zadawanie prac domowych powinno być celowe, przemyślane i dostosowane
do indywidualnych potrzeb ucznia. Prace domowe nie mogą nadmiernie obciążać ucznia, który po zajęciach dydaktycznych w szkole powinien mieć czas na odpoczynek, zabawę, uczestnictwo w życiu rodzinnym, spotkania
z rówieśnikami, a także rozwijanie własnych zainteresowań.

4. To nauczyciel w sposób najbardziej wiarygodny i kompetentny może ocenić indywidualne potrzeby swojego ucznia. W przypadku odczucia, że uczeń jest przeciążony pracami domowymi można zgłosić problem nauczycielowi danego przedmiotu, w dalszej kolejności wychowawcy i dyrektorowi szkoły, który sprawuje w szkole nadzór pedagogiczny. Nie ma takiego problemu, którego nie dałoby się rozwiązać we wspólnocie szkolnej w spokojnej, merytorycznej rozmowie.

5. Roztropnie zadawane prace domowe dobrze służą rozwojowi ucznia. Uczą też obowiązkowości i odpowiedzialności. To ważne, bo misją szkoły jest nie tylko uczyć, ale i wychowywać młode pokolenie. Traktując uczniów z szacunkiem
i serdecznie warto nakładać obowiązki i wysoko trzymać porzeczkę wymagań. Takie przecież będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie.

 

                                                                               Z poważaniem pozostaję

                                                                                     Roman Kowalczyk

                                                                              Dolnośląski Kurator Oświaty

 

Spektakl "Pygmalion"

 
 
W piątek 20 października grupa uczniów z klasy 8 i 7 wzięła udział w przedstawieniu "Pygmalion", które odbyło się w Centrum Kultury Wrocław-Zachód. Spektakl stworzono na podstawie dramatu noblisty Georga Bernarda Shaw'a i nawiązuje on do słynnego mitu o królu Cypru. Przed naszymi uczniami wystąpiła międzynarodowa grupa aktorów z TNT Theatre Britain. Przedstawienie w całości odbyło się w języku angielskim dzięki temu uczniowie mieli możliwość osłuchania się z żywym językiem co jest nieodzownym elementem dla rozwoju umiejętności komunikacyjnych. Wyjazd został zorganizowany przez nauczycieli p. M. Jakubów i p. H. Madej.

Euroweek 2023

Euroweek 2023
 
W dniach 24-28 września 2023 r. uczniowie z klas 5, 6, 7 i 8 wraz z opiekunami p. Maciejem Jakubów i p. Karoliną Hołowiak-Charęzą przebywali na obozie językowym "EuroWeek - Szkoła Liderów" w Różance. 
 
Zajęcia były prowadzone przez wolontariuszy z Meksyku, Gruzji, Indii, Peru oraz z Zimbabwe czy Tajlandii. Podczas różnorodnych zajęć prowadzonych w języku angielskim (rozmów, dyskusji, prezentacji krajów, pracy w grupie, odgrywania scenek, gier i zabaw językowych zarówno w sali jak i na świeżym powietrzu) uczniowie nie tylko rozwijali swoje umiejętności językowe, zdolności komunikacyjne, poznawali nowe kultury i integrowali się z innymi uczniami, budowali pewność siebie to przede wszystkim dobrze się bawili i efektywnie spędzili ten czas.