wydarzenia
Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego
Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, MDJO (inna nazwa to Międzynarodowy Dzień Dziedzictwa Językowego), to coroczne święto, które obchodzone jest 21 lutego. Zostało ono ustanowione przez UNESCO 17 listopada 1999 roku.
Dzień Języka Ojczystego ma za zadanie podkreślić bogactwo różnorodności językowej świata, a także zwrócić uwagę uwagę na liczbę języków zagrożonych i ginących. Przesłanie tego święta dla Polaków jest jedno – dbajmy o swój, jedyny w swoim rodzaju, język ojczysty. Niektórzy ten dzień obchodzą jako Dzień Języka Polskiego. Jak się jednak okazuje, język polski jest jednym z najtrudniejszych języków i wielu z nas popełnia błędy.
Uczniowie klas 4-7 także świętowali MDJO. Poznali kilka interesujących faktów o historii swojego języka ojczystego. Utrwalili także wiadomości z zakresu gramatyki i ortografii rozwiązując specjalnie przygotowane karty pracy.
Na koniec garść ciekawostek o języku polskim:
1. Na całym świecie po polsku mówi około… 50 mln ludzi! Oczywiście większość z nich mieszka w Polsce, ale duże polskojęzyczne społeczności znajdziemy również m.in. w USA, Kanadzie, Wielkiej Brytanii, Izraelu, Argentynie, Brazylii i Białorusi. Z osobami mówiącymi po polsku możemy też spotkać się w Danii, Estonii, Serbii czy… Nowej Zelandii. :)
2. Język polski należy do grupy języków słowiańskich, podobnie jak rosyjski, ukraiński, czeski czy serbski. I chociaż między polskim, a językami naszych wschodnich i południowych sąsiadów znajdziemy wiele podobieństw, to czasami możemy natrafić na tzw. „fałszywych przyjaciół”, czyli słowa, które brzmią podobnie, ale mają zupełnie odmienne znaczenia. Przykładowo, polski „frajer” (naiwny, łatwo dający się oszukać człowiek) ma niewiele wspólnego z czeskim „frajerem” (przystojniak, amant, chłopak). :) Uwaga-uwaga! Fałszywych przyjaciół znajdziemy też w niesłowiańskich językach, np. angielskie „ordinary” (pl. zwyczajny) brzmi podobnie do polskiego „ordynarny”, które oznacza „wulgarny”. :)
3. Pierwsze znane pełne zdanie po polsku pochodzi z Księgi Henrykowskiej z 1270 roku i dotyczy opisu życia codziennego w ówczesnych czasach. Mąż mówi do żony: „Daj, ać ja pobruszę, a ty poczywaj” (w wolnym tłumaczeniu: „Odpocznij Kochanie, dzisiaj ja pozmywam.”).
4. Obok skoków narciarskich, piłki nożnej i zdrabniania, kolejnym polskim sportem narodowym jest słowotwórstwo. :) Przykładowo, z czasownika „lecieć” można stworzyć „wylecieć”, „nalecieć”, „ulecieć”, „polecieć”, „przelecieć”, „przylecieć”, etc... i wszystkie mają inne znaczenie! Jeśli byliście na naszych warsztatach slangu, to wiecie też, że słowotwórstwo ma w tej dziedzinie duże zastosowanie. :)
5. Polski alfabet (jak większość alfabetów krajów europejskich) powstał na bazie alfabetu łacińskiego i składa się z 32 liter. 9 z nich nie znajdziemy jednak w żadnym innym alfabecie… Są to: ą, ć, ę, ł, ń ó, ś, ż, ż. I chociaż to właśnie te „szeleszczące” litery spędzają sen z powiek obcokrajowcom, Polacy mają do nich wyraźną słabość. Dowodem na to może być zorganizowany w 2010 roku ranking na najpiękniejsze polskie słowo, w którym zwyciężyło… „źdźbło”. Pod uwagę brano również „szept”, „brzdęk” i… „szeleścić”. :)
6. Oprócz „szeleszczących” liter dodatkowym narzędziem tortur dla obcokrajowców są tzw. „dwuznaki” czyli: cz, ch, sz, rz, dz, dż i dź. Zestawiane w różnych kombinacjach tworzą łamańce językowe, takie jak: „Chrząszcz brzmi w trzcinie w Szczebrzeszynie”. Nie martwcie się, Polacy też mają problem, żeby to poprawnie wymówić. :)
Źródła:
https://www.kurspolskiego.pl/pl/Kacik_jezykowy/ciekawostki-fakty-i-mity-o-jezyku-polskim
>>>>
Aglomeracja koduje
Koordynatorem projektu jest nauczycielka informatyki p. Grażyna Kotuła.
Od września 2021 uczniowie z klas 8 mają możliwość nauki programowania na platformie LNU poprzez udział w programie edukacyjnym dla uczniów z wszystkich gmin zrzeszonych w Stowarzyszeniu Aglomeracja Wrocławska. Dzięki podpisanej umowie uczniowie otrzymali dostęp do platformy Liga Niezwykłych Umysłów, na której znajdują się kursy programowania z języków C++, Java, Python, SQL. We wrześniu odbyły się także szkolenia dla nauczycieli, którzy wspierają uczniów w realizacji zadań na platformie.
Podczas lekcji informatyki (zgodnie z podstawą programową) 55 uczniów klas 8 zapoznało się z podstawami programowania w języku Python wykorzystując do tego zamieszczony na platformie kurs „Python dla szkół”.
Nauka na platformie LNU polega na praktycznym rozwiązywaniu zadań programistycznych, tzn. pisaniu prawdziwego kodu źródłowego. Nauka poprzez rozwiązywanie problemów rozwija zdolności: czytania ze zrozumieniem, wyciągania wniosków, logicznego rozumowania i kreatywności.
Podczas lekcji uczniowie opanowali podstawy programowania, a chętni pogłębiali swoją wiedzę wykonując ćwiczenia w domu.
Zainteresowani programowaniem uczniowie mogą rozwijać swoje zainteresowania korzystając z dostępów w wersji rozszerzonej języka Python i innych języków programowania (płatnej). Obecnie korzysta z nich 5 uczniów.
Napisane i uruchomione rozwiązanie podlega natychmiastowej, całkowicie automatycznej ocenie. Wyniki zwracane są w ułamku sekundy i prezentowane w zakładkach z danymi wyjściowymi programu, wskazówkami, opisami błędów. Pozwala to uczniom uczyć się we własnym tempie, a nauczycielowi skupić się na pomocy uczniom napotykającym problemy.
Platforma ma wbudowany czat pozwalający szybko porozumiewać się z nauczycielem lub innymi uczestnikami grupy.
Polecam ten projekt uczniom starszym, ponieważ nie jest programem obrazkowym. Należy tam odczytywać polecenia ze zrozumieniem i część zadań jest w języku angielskim.
Pod koniec stycznia nasza szkoła w rankingu zajmowała 129 miejsce.
Pani G. Kotuła uczestniczyła w kilku szkoleniach i webinariach organizowanych przez LNU, które były bardzo przydatne.
>>>>>>
Konkurs Pokaż nam swój talent
Pokaż nam swój talent.
W Szkole Podstawowej w Ciechowie im. Noblistów Polskich odbył się szkolny konkurs pod hasłem „Pokaż nam swój talent”, podczas którego uczniowie mogli zaprezentować swoje umiejętności, pasje, zainteresowania, hobby, osiągnięcia czy talenty. Celem konkursu było pokazanie innym tego, co nasi uczniowie kochają robić. Ponieważ repertuar był nieograniczony mogliśmy poznać wachlarz upodobań naszych uczniów. W konkursie udział wzięły 22 osoby, które zaprezentowały swoje umiejętności wokalne, taneczne, instrumentalne, sportowe, kulinarne, artystyczne oraz prace ręczne. Wszystkim uczestnikom serdecznie gratulujemy i dziękujemy za udział w konkursie. Pamiętajmy, że w każdym z nas drzemie jakiś ukryty talent, trzeba go w sobie odnaleźć i stale rozwijać. Podziwiamy Waszą odwagę i zaangażowanie. Drodzy uczniowie macie wyjątkowe zdolności, które mamy nadzieje, że będziecie stale pielęgnować. Wypadliście wspaniale! Cudownie było Was zobaczyć w innej odsłonie! Gratulujemy i informujemy, że wszystkie filmiki zostały nagrodzone !
Szczególne wyróżnienie kierujemy do: Jacka Jaroszewicza, Hanny Szynal, Igora Tomkowicz, Jakuba Wojtasińskiego oraz Anieli Przystał
Laureaci:
klasa I b: Heba Maria
klasa II a: Hanna Szynal
klasa II b: Michalina Chicińska, Jagoda Jaroszewicz, Filip Gorzkowski
klasa III a: Adam Kumpicki, Laura Chicińska, Justyna Dynda, Lena Dubij
klasa III b: Hubert Majewski, Igor Tomkowicz
klasa IV b: Lena Szałaj, Tosia Szymkowicz, Wiktor Bartkiewicz
klasa V a: Szymon Wojtasiński
klasa V b: Karol Andrełowicz, Jakub Matuszewski
klasa VIII a: Aniela Przystał, Jacek Jaroszewicz, Igor Mamiński, Amelia Matuszewska, Filip Wojtkiewicz
Organizator:
Dyrekcja Szkoła i Rada Rodziców
>>>
Wizyta ósmoklasistów w średzkim magistracie
Wizyta ósmoklasistów w średzkim magistracie
W dniu 12.01.2022r. uczniowie klasy 8b wzięli udział w lekcji, która odbyła się w sali
konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Środzie Śląskiej. Celem tej wizyty było zapoznanie się z pracą magistratu oraz specyfiką działalności samorządowców. Lekcja rozpoczęła się
prezentacją na temat zasad funkcjonowania samorządu gminnego podczas której Sekretarz Gminy - Pan Marcin Nowakowski opowiadał o pracy Rady Miejskiej, burmistrza i najważniejszych aspektach działalności organów samorządu. O swojej działalności w Radzie Miejskiej opowiedziała Pani Joanna Wasylkowska - radna z okręgu Ciechowa i radna Rady Powiatu – Pani Judyta Partyka-Basa. Włodarz Gminy – Burmistrz Adam Ruciński omówił pracę nad budżetem Gminy, formy dofinansowania największych inwestycji gminnych oraz zdarzające się kontrole jego działalności.
Ważnym momentem spotkania była możliwość zadania przedstawicielom samorządu pytań, które dotyczyły różnych kwestii. Uczniowie pytali m.in. o wady i zalety pełnionych przez nich stanowisk oraz o etap w ich życiu, na którym wykreowały się plany zostania samorządowcem.
Na zakończenie lekcji uczniowie złożyli na ręce włodarza gminy pamiątkowe podziękowanie za wizytę w Urzędzie Miejskim, poświęcony czas pracy samorządowców oraz bardzo miłe spotkanie. Pan Burmistrz również obdarował uczniów upominkami.
Była to lekcja wiedzy o społeczeństwie na żywo, a pewne informacje ósmoklasiści mogli
uzyskać u „źródła”.
Zakończenie zbiórki żywności dla zwierząt
Składamy serdeczne podziękowania uczniom naszej szkoły oraz rodzicom, za
aktywny udział w zbiórce darów dla zwierząt ze schroniska. Zgromadziliśmy duże ilości karmy, kocyków, zabawek i innych akcesoriów, które zostały przekazane dla podopiecznych Stowarzyszenia Help Animals - Bezpłatnego Domu Tymczasowego w Malczycach.