wydarzenia

List Dolnośląskiego Kuratora Oświaty

 

Szanowni Państwo Dyrektorzy i Nauczyciele! Koleżanki i Koledzy!

  Trzecia fala pandemii koronawirusa opadła, dzienna liczba zachorowań zmniejszyła się do kilku tysięcy. Wprowadzone obostrzenia oraz masowe szczepienia realizowane w ramach Narodowego Programu  Szczepień przeciw COVID-19 „#Szczepimy się” przyniosły pożądane efekty. Przy tak intensywnym tempie szczepień za kilka tygodni powinniśmy osiągnąć
w naszym kraju odporność populacyjną.

 Po długich miesiącach wymuszonej przez pandemię koronawirusa nauki zdalnej stopniowo wracamy do szkół: dzieci już uczęszczają do przedszkoli
i klas I-III w szkołach podstawowych, od 17 maja w trybie hybrydowym zostaną wznowione zajęcia w klasach IV-VIII w szkołach podstawowych oraz
we wszystkich klasach w szkołach ponadpodstawowych, od 31 maja nauka stacjonarna stanie się powszechna.

 Marzenia się spełniają, tęsknota nie jest na próżno. Powrót
do normalności w oświacie na naszych oczach staje się faktem. Aż się chce wykrzyknąć - nareszcie! Powrót do szkół jest wielką radością, spełnieniem oczekiwań, realizacją pragnień. Przede wszystkim wszakże jest ogromnym wyzwaniem dla wszystkich uczestników szkolnych wspólnot, a także osób
i instytucji związanych z edukacją. Nie będzie jednorazowym wydarzeniem,
ale procesem. Przed nami trudny czas adaptacji, odnawiania relacji, reintegracji zespołów uczniowskich i pracowniczych, odbudowy wspólnoty. Powrotu
do formy psychicznej i fizycznej po długotrwałej izolacji. Uzupełniania zaległości i realizacji podstaw programowych z poszczególnych przedmiotów. Klasyfikacji uczniów i promocji do klasy następnej, wszak zajęcia dydaktyczne kończą się już 25 czerwca. Wśród wielu uczniów i rodziców pojawiają się
- co naturalne - obawy jak będzie wyglądał powrót do szkoły, lęk przed wzmożonymi wymaganiami i falą tsunami sprawdzianów. 

  W tych wyjątkowych chwilach gorąco dziękując za rzetelną i ofiarną pracę oraz ufając w kompetencje Koleżeństwa bardzo proszę o codzienny, promienny uśmiech, zwielokrotnioną empatię, życzliwość i wyrozumiałość. Proszę o wsparcie okazywane wszystkim uczestnikom szkolnej wspólnoty
i sobie nawzajem.                     

 Mądrzy nauczyciele w starożytnym Rzymie mawiali: „nil mirari, nil indignari, sed intellegere” - nie dziwić się, nie oburzać, ale zrozumieć. Podążmy tym tropem. Wymagania powinny być dostosowane do możliwości psychofizycznych uczniów. Liczba sprawdzianów (zwłaszcza tych obejmujących większą liczbę jednostek lekcyjnych) winna mieścić się
w granicach rozsądku i być zgodna z postanowieniami wewnątrzszkolnego systemu oceniania. Roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych muszą zostać wystawione zgodnie z przepisami prawa oświatowego. Uzupełnianie braków oraz nadrabianie zaległości, które powstały podczas nauczania
na odległość potrwa dłużej niż kilka czy kilkanaście dni. Znów sięgnę
do skarbnicy mądrości starożytnych Rzymian: „Gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo, sic homo doctus fit non vi, sed saepe studendo” (Tak jak kropla drąży skałę/kamień nie siłą, ale ciągłym padaniem, tak człowiek zdobywa wiedzę nie gwałtownie, nie od razu, lecz przez systematyczną naukę).

 Spieszę poinformować, że Ministerstwo Edukacji i Nauki przeznaczy
187 mln zł na dodatkowe zajęcia wyrównawcze z poszczególnych przedmiotów, będą one dla uczniów dobrowolne. W ramach przeciwdziałania hipokinezji (długotrwałej bezczynności ruchowej) wdrażany jest ministerialny program „Aktywny powrót uczniów do szkoły po pandemii”, przygotowany
we współpracy z Akademiami Wychowania Fizycznego w całym kraju.
W szkołach uruchomione zostaną dodatkowe, dobrowolne zajęcia aktywizujące fizycznie uczniów. Szkolenia adresowane do nauczycieli wychowania fizycznego oraz wychowania wczesnoszkolnego wzbogacające ich warsztat pracy oraz uprawniające do prowadzenia tych dodatkowych zajęć przeprowadzi Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu. Zajęcia dodatkowe, zarówno przedmiotowe, jak i aktywizujące ruchowo, będą realizowane
w czerwcu br. oraz od początku nowego roku szkolnego 2021/2022.
O szczegółach i terminach będziemy na bieżąco informować szkoły. Zapraszam ponadto do częstego odwiedzania stron internetowych Ministerstwa Edukacji
i Nauki (www. mein.gov.pl) i Kuratorium Oświaty (www.kuratorium.wroclaw.pl). Obie strony stanowią źródło rzetelnej, aktualnej i użytecznej informacji.   

 Koleżanki i Koledzy! 

 Przyszło nam żyć w ciekawych czasach. Ciekawych czyli wyjątkowych, trudnych, niebezpiecznych. Z jednej strony obfitujących w niepokój i rozterki,
z drugiej pełne ważnych zadań i wyzwań. Tym bardziej potrzebne są dobroć
i solidarność, zaangażowanie i cierpliwość .

 Jesteśmy wychowawcami i nauczycielami (a każdy nauczyciel wychowuje), którzy nie od wczoraj znają swój pedagogiczny fach. Dysponujemy dużą wiedzą i sporym doświadczeniem, doskonalimy się, dzielimy dobrymi praktykami. Mamy wokół siebie wielu życzliwych ludzi
i pomocnych organizacji. Jestem święcie przekonany, że wspierając się
i zgodnie współdziałając sprostamy bezprecedensowemu  wyzwaniu, jakim jest powrót do szkół po kilkumiesięcznej przerwie.

 A poza tym, jak to pisała nasza poetessa Agnieszka Osiecka: „Świat nie jest taki zły, świat nie jest wcale mdły. Niech no tylko zakwitną jabłonie!”.

 

                                                       Z wyrazami szacunku i serdecznością

                                                                               Roman Kowalczyk  

                                                                        Dolnośląski Kurator Oświaty

Światowy Dzień Kreatywności i Innowacji

 

Światowy dzień kreatywności i innowacji”. 

 

Uczniowie ze Szkoły Podstawowej im. Noblistów Polskich w Ciechowie 21.04.2021r. obchodzili  “Światowy dzień kreatywności i innowacji”. 

Aby umożliwić dzieciom rozwijanie kreatywności Rada Rodziców wraz z Dyrekcją szkoły ogłosiła konkurs. W I etapie uczniowie w ciągu doby musieli odczytać zakodowane hasło za pomocą szyfru Ottendorfa. Do zadania przystąpiło 72 uczniów z całej szkoły.  Hasło brzmiało:

 

„JEŚLI UŻYWASZ WYOBRAŹNI I WYMYŚLASZ NOWE RZECZY, CAŁY CZAS SIĘ ROZWIJASZ”.

 

Druga część konkursu polegała na wykonaniu jednej, wybranej pracy: maska bohatera literackiego, makieta wymarzonej klasy szkolnej, kukiełka albo marionetka ulubionego bohatera z książki. Wielu uczniów wykonało to zadanie. Prace okazały się twórcze, starannie wykonane, wymagające dużego nakładu pracy i zaangażowania.

Jury składające się z przedstawicieli Rady Rodziców, po obejrzeniu prac zdecydowało wyróżnić 20 uczniów. Rada Rodziców przygotowała nagrody dla  wyróżnionych oraz upominki dla pozostałych uczestników konkursu. Nagrody będą wręczone 1 czerwca 2021 r. w Dzień Dziecka. Gratulujemy wszystkim uczestnikom i dziękujemy za udział.  Miło nam, że mamy tylu kreatywnych wychowanków. 

 

                                                             Organizatorzy 













"Działaj z imPETem" - kolejne zadania

Realizując kolejne zadania ogólnopolskiego programu edukacyjnego "Działaj z imPETem" uczniowie naszej szkoły przygotowali  piękne, starannie wykonane LAPBOOKI zachęcające do postępowania zgodnie z założeniami projektu. Prace wykonano różnymi technikami, zawierają ciekawostki i najważniejsze informacje dotyczące segregacji butelek PET.

 


 

KONKURS - Światowy Dzień Kreatywności i Innowacji

 

 

DYREKCJA SZKOŁY I RADA RODZICÓW

 

OGŁASZA KONKURS SZKOLNY

 

Z OKAZJI ŚWIATOWEGO DNIA KREATYWNOŚCI I INNOWACJI – 21.04.2021 r.

 

Zadanie 1

 

Szyfr Ottendorfa (szyfr książkowy) – to szyfr, w którym każda z liter zastępowana jest liczbami, oznaczającymi jej pozycję w ustalonym tekście, będącym kluczem do szyfru. Sekretne wiadomości zakodowane przy użyciu szyfru Ottendorfa rozwiązywał Sherlock Holmes, bohater utworów Artura Conan Doyle'a, w powieści ,,Dolina Trwogi”.

 

Instrukcja posługiwania się szyfrem:

 

W Internecie wyszukujemy stronę:   wolnelektury.pl. Odszukujemy tytuł książki – włączamy – CZYTAJ ONLINE i następnie szukamy literek, które utworzą wyraz.

 

Każda litera do odkodowania jest ukryta pod  trzema liczbami np. 2-7-3

 

Cyfra 2- oznacza numer rozdziału w książce

 

Cyfra 7- oznacza linijkę tekstu, wers

 

Cyfra 3- oznacza literkę z danej linijki

 

 ZACZYNAMY – UDANEJ ZABAWY!

 

 „Tajemniczy ogród” –  pierwsze słowo

 

2-1-39

 

3-8-3

 

5-7-31

 

8-1-17

 

1-6-4

 

„Przygody Tomka Sawyera” – drugie słowo

 

1-9-3

 

2-9-11

 

4-3-21

 

6-1-1

 

7-3-12

 

10-11-63

 

10-11-64

 

,,W pustyni i w puszczy” – trzecie słowo

 

1-1-1

 

1-15-3

 

2-5-43

 

3-2-23

 

6-10-27

 

8-3-4

 

9-6-6

 

12-24-7

 

16-6-14

 

„Ouo vadis” – czwarte słowo

 

2-1-20

 

„Mały książę” – piąte słowo

 

1-4-20

 

2-3-28

 

3-5-4

 

4-4-5

 

5-15-3

 

6-4-1

 

6-1-1

 

8-14-12

 

13-1-2

 

„Syzyfowe prace” – szóste słowo

 

2-18-17

 

3-2-7

 

6-3-1

 

7-3-13

 

„Latarnik” – siódme słowo

 

2-2-3

 

2-2-4

 

3-5-22

 

3-10-3

 

3-14-20

 

3-16-6

 

„Chłopi” część 1- ósme słowo

 

1-6-17

 

2-2-1

 

3-9-10

 

5-7-7

 

„Lalka” tom pierwszy – dziewiąte słowo

 

1-3-9

 

2-2-6

 

3-3-5

 

4-15-2

 

„Lalka” tom drugi-10 słowo

 

1-4-11

 

2-5-8

 

2-13-5

 

 „Ogniem i mieczem” tom1 – słowo 11.

 

1-1-1

 

1-4-4

 

2-6-3

 

3-1-1

 

3-13-7

 

4-12-7

 

5-2-22

 

7-2-9

 

7-7-5.

 

Hasło prześlij przez wiadomość w dzienniku do wychowawcy do 22.04.2021 do godziny 13.00!

 

CZĘŚĆ 2 ( należy wykonać do 06.05.2021)

 

 

UCZNIOWIE KLAS 1-3 – WYBIERACIE JEDNO Z PODANYCH ZADAŃ:

 

ZADANIE 1 – Wykonujecie makietę swojej wymarzonej klasy w szkole, w której chciałbym/chciałabym się uczyć (wielkość minimum pudełka od butów) . Można do makiety dołączyć legendę – opis poszczególnych urządzeń w klasie i oczywiście kartkę z imieniem i nazwiskiem wykonawcy oraz tytułem pracy.

PRZYKŁAD:

 ZADANIE 2 –Wykonujecie dowolną technikąmaskę ulubionego bohatera z książki (osoba lub zwierzę). Do maski dołączacie kartkę ze swoim imieniem, nazwiskiem i klasą oraz nazwę bohatera, tytuł i autora książki.

PRZYKŁAD:

 Za wykonanie zadania uczniowie otrzymają nagrody.

 

 

UCZNIOWIE KLAS 4-8 – WYBIERACIE JEDNO Z PODANYCH ZADAŃ:

 

ZADANIE 1 – Wykonujecie makietę swojej wymarzonej klasy w szkole, w której chciałbyś/chciałabyś się uczyć (wielkość minimum pudełka od butów) . Można do makiety dołączyć legendę – opis poszczególnych urządzeń w klasie i oczywiście kartkę z imieniem i nazwiskiem wykonawcy oraz tytułem pracy.

PRZYKŁAD:

ZADANIE 2 – Wykonujecie dowolną techniką lalkę teatralną - kukiełkę lub marionetkę ulubionego bohatera z książki Do kukiełki dołączacie kartkę ze swoim imieniem, nazwiskiem i klasą oraz nazwę bohatera, tytuł i autora książki.

Kukiełka - na sznurkach

Marionetka - na kiju

PRZYKŁAD:

Za wykonanie jednego z zadań uczeń otrzyma do +30 punktów z zachowania. Najładniejsze prace będą nagrodzone upominkiem.